Nabihah Ahmad: Alkisah Kek Batik Jadi Snickers








NABIHAH A
nabihahj0urnal.bs.my



FOLLOW DASHBOARD

Saturday 10 January 2015

Alkisah Kek Batik Jadi Snickers


Bismillahirrahmanirrahim,
Assalamualaikum w.b.t

Hye. Miserable. Memang terbukti duh.

Alkisahnya, ikut ibu shopping barang dapur. Lama dah. Terfikir nak asah bakat ke'pastri'an. Belilah bahan-bahan. So hasil kemalasan aku, aku baru try buat pagi ni. Kesian kakak aku kempunan nak kek batik. Padahal dia boleh buat sendiri. Okay masukkan bahan godak, letak dekat loyang, masuk peti sejuk apa semua. Balik training taekwondo, 'tadaaa' --'


Fyi, i cant call a cake bcs rasa and texture dia macam coklat. Bukan coklat bar tu. Nak sedapkan hati, senang kata 'kek' ni macam snickers. Pernah makan an? Hah lebih kurang macam tulah cuma rasa butter dia lebih sikit. Banyak? Maybe. Kecewa. Lewls. Sebab aku jenis yang susah sikit nak hadapi failure. Hal ini telah membuatkan aku berazam, taubat, padam cita-cita nak ambil bidang pastri. Tapi dalam masa yang sama aku berazam lepas ni nak buat lagi sampai jadi lepas tu buka cafe sendiri heh.

Resipi

Bahan-bahan:
  • 1 buku butter
  • 1/2 tin susu pekat 
  • 2 cawan milo/vico
  • 2 sudu serbuk koko (optional)
  • 1 paket biskut marie
Cara-cara:
  1. Cairkan butter
  2. Tuang susu pekat
  3. Gaul hingga sebati
  4. Masukkan milo/vico dan serbuk koko
  5. Gaul sampai takde ketul dalam adunan tadi
  6. Tutup api
  7. Masukkan biskut marie dan gaulkan
  8. Letak dalam loyang/tupperware. Sejukkan sekejap, masuk dalam peti sejuk
  9. Done :)
Actually aku rasa tak layak nak bagi resipi since aku sendiri buat tak jadi tapi tips nya, jangan bagi adunan coklat milo/vico tu likat sangat. Macam aku, aku rasa yang aku buat tu jadi keras sebab likat sangat. Aku suggest letak air sikit bagi cair adunan tu. Jangan cair sangat. Lembik pula beliau nanti. Lagi satu, kalau nak texture dia betul-betul macam kek, tak nak biskut tu crunchy, lemaukan dulu biskut marie tu dekat luar or ada yang rendam dalam air i dont know laa. Pelik pula.

Okay tak habis cerita lagi. Lepas keluarkan peti sejuk tu, kakak aku tolong potong bcs agak keras sikit. Boleh je aku potong tapi kakak aku dah buat kan, aku biar je kkk. Bagi nenek rasa, sepotong tu pun nenek tak habis bcs manis sangat orz. Aku habis laa dua tiga ketul. Pastu minum air begelen-gelen (padahal dua cawan je). So kalau korang nak kurang manis sikit, kurangkanlah susu pekat tu. Macam tadi, actually mula-mula dah elok dah aku buat 1/2 tin, kakak aku cakap tak manis. Tambah lagi, terlebih manis pula.

Kesimpulannya, rajin-rajin lah ek tolong mak dekat dapur. Aku? Memang malas tahap dewa. Bila disuruh ke dapur, paling teruk, pura-pura tidur and at last betul-betul tidur. Madah je mengumpul lemak. Pipi gebu macam kentang rebus. Well aku nak samakan diri aku dengan potato dari semalam. Yelah kan, kentang luar je buruk, dalam? hihi. Faham-faham lah sendiri. Till then, bye.

ps: lepas ni nak try buat cheesekut, kut.

1 comment

Barniyah Ammara said...

Boleh cuba~ ^^ Memanglah waktu first time buat tak jadi sangat. Saya ingat lagi, waktu first time buat cupcake, luar dah cantik, dalam tak masak. XD

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...